Daily Archives: May 15, 2020

Propaganda in the Evo government – Propaganda en el gobierno de Evo

Editorial from Pagina Siete:

Propaganda in the Evo government

One of the best-kept secrets by the Evo Morales government has been revealed in the last few hours by the Ministry of Communication: the list of media that received large amounts of advertising/propaganda in that administration.

The current Minister of Communication, Isabel Fernández, first made known a list of television stations and yesterday of print media that were favored by the government guideline in recent years. The figures revealed correspond only to the last three years of 14 that the MAS government had a millionaire budget – never before seen – for advertising in the media.

It is curious that it must have been a report from the current government that shed light on a subject that should have been known and publicly accessible, since it was a matter of State resources.

There is nothing too revealing about the media names that appear on the mentioned lists. Already, the journalist Raúl Peñaranda, in a book titled Remote Control, mentioned to several television channels and newspapers that they were privileged with a large pattern in exchange for a line if not favorable, harmless; that is, functional to government interests. Peñaranda called them “parastatal” media and, amid complaints and controversies, the term was adopted to describe a practice that consisted of excluding from advertising budgets any media that opted for an independent and/or critical line with Morales’ management.

It is these “parastatal” media that appear on the list published by the Ministry, but not only them. In the case of the print media, the novelty is that it is listed in a series of unknown publications, of limited circulation and relevance, which received large sums.

This becomes more important because, as is known, most of the independent print media, which did not submit to the MAS government, were marginalized from these operations. What’s more, the past government not only relegated the media that was not related to it, but boycotted so that other private advertisers did not give advertising support, as a way to suffocate them.

One of these media was Pagina Siete, which was born in 2010, when the practice of discretionary management of state resources in propaganda was becoming known. Pagina Siete claimed and denounced this situation on numerous occasions, but it was never successful because there were few media that were not part of the skillful government scheme. Our argument was that the resources that the Government invested in propaganda (or management information, as they called it), should be democratically distributed among all media according to their importance. A change was never achieved and we learned to survive like this, defending the right and obligation of journalism to control power.

The cases of the media related to the MAS government were so obvious that they stand out, although no one ever accepted such a situation. With the end of the MAS period, several aspects previously reported came to light and were confirmed, one of them being the lists that we are now commenting on.

Several questions arise from this information, among them, by which media that received large resources from the Government then plunged into crises that now are threatened in their sustainability? Why these resources were not used to consolidate these media and rather weakened them?

Those are questions that the executives of these journalistic houses will have to answer to their workers, but we cannot turn the page of that questionable past without making wishes so that those irregularities or inequities are banished from public management. The temptation to control the content of the media is very great, we know, but it is to be hoped that from these unpleasant experiences, transparency and equity will be instituted in the management of the resources that each Government allocates to its image.

====versión español====

Propaganda en el gobierno de Evo

Uno de los secretos mejor guardados por el gobierno de Evo Morales ha sido revelado en las últimas horas por el Ministerio de Comunicación: la lista de medios que recibieron cuantiosas sumas en publicidad/propaganda en esa gestión.

La actual ministra de Comunicación, Isabel Fernández, primero hizo conocer un listado de estaciones televisivas y ayer de medios impresos que fueron favorecidos por la pauta gubernamental en los últimos años. Las cifras reveladas corresponden únicamente a los tres últimos años de 14 que el gobierno del MAS dispuso de un millonario presupuesto –nunca antes visto- para publicidad en los medios de comunicación. 

Es curioso que haya tenido que ser un informe del Gobierno actual el que arroje luz sobre un tema que debió haber sido de conocimiento y acceso público, por tratarse de recursos del Estado. 

No hay nada demasiado revelador en los nombres de medios que aparecen en las listas mencionadas. Ya el periodista Raúl Peñaranda, en un libro que tituló Control Remoto, mencionó a varias cadenas de televisión y periódicos que eran privilegiados con cuantiosa pauta a cambio de una línea sino favorable, inocua; es decir, funcional a los intereses gubernamentales. Peñaranda los denominó medios “paraestatales” y, en medio de reclamos y polémicas, el término se adoptó para describir una práctica que consistía en excluir de los presupuestos publicitarios a cualquier medio que optara por una línea independiente y/o crítica con la gestión de Morales. 

Son esos medios “paraestatales” los que figuran en la lista publicada por el Ministerio, pero no sólo ellos. En el caso de los medios impresos, la novedad es que se enlista a una serie de publicaciones desconocidas, de escasa circulación y relevancia, que recibieron abultadas sumas.

Esto adquiere mayor importancia porque, como se sabe, la mayoría de los medios impresos independientes, que no se sometieron al gobierno del MAS, fueron marginados de estas operaciones. Es más, el Gobierno pasado no sólo relegó a los medios que no le eran afines, sino que boicoteó para que otros anunciantes privados no dieran respaldo publicitario, como una forma de asfixiarlos.

Uno de estos medios fue Página Siete, que nació en 2010, cuando la práctica del manejo discrecional de recursos estatales en propaganda empezaba a conocerse. Página Siete reclamó y denunció en numerosas ocasiones esta situación, pero nunca tuvo éxito porque eran pocos los medios que no hacían parte del hábil esquema gubernamental. Nuestro argumento fue que los recursos que el Gobierno invertía en propaganda (o información de la gestión, como ellos denominaban), debían ser democráticamente  repartidos entre todos los medios según su importancia. Nunca se logró un cambio y aprendimos a sobrevivir así, defendiendo el derecho y obligación del periodismo de fiscalizar al poder.

Los casos de los medios afines al Gobierno del MAS fueron tan obvios que saltaban a la vista, aunque nunca nadie aceptó tal situación. Con el fin del periodo del MAS, varios aspectos antes denunciados salieron a la luz y se fueron confirmando, uno de ellos son las listas que ahora comentamos.

Varias preguntas surgen de esta información, entre ellas, ¿por qué medios que recibieron recursos cuantiosos del Gobierno luego se sumieron en crisis que amenazan ahora su sostenibilidad?, ¿por qué estos recursos no se destinaron a consolidar estos medios y más bien los debilitaron?

Esas son preguntas que deberán responder los ejecutivos de estas casas periodísticas a sus trabajadores, pero no podemos pasar la página de ese pasado cuestionable sin hacer votos porque estas irregularidades o inequidades sean desterradas de la gestión pública. La tentación a controlar el contenido de los medios es muy grande, lo sabemos, pero es de esperar que a partir de estas ingratas experiencias se instituya la transparencia y la equidad en el manejo de los recursos que cada Gobierno destina a su imagen.

https://www.paginasiete.bo/opinion/editorial/2020/5/14/propaganda-en-el-gobierno-de-evo-255475.html